Hösten är egentligen det riktiga nyåret. Det är nya pennor och oskrivna block. Som 50-talist är de associationerna mest givna, hur intresserad och nyfiken jag än är på vad de nya medierna kan ge. Men kan de ersätta doften av ett nytt bokomslag? Inte än i alla fall.
Sommaren har gått i eftertankens tecken på flera plan och vad det gäller den sociala digitala kompetensen ett ältande om vad ett forum som facebook egentligen har att ge mig personligen. ? . Fortfarande har jag inte ett kristallklart svar. Men tillräcklig tvekan för att inte göra så stora ansträngningar att skaffa nytt lösenord då jag glömt det jag tvehågset skaffade för något år sedan. Men jag får uppfordrande mail om att det står "vänner" och stampar för att få kontakt. Några träffar jag i verkliga livet och de är också verkligen mina vänner. Jag tänker nöja mig med det så länge. Till dess jag hittar nyttan med att att ta del av slikt som inte handlar om det mest privata eller personliga som folk jag inte har kontakt med för övrigt avhandlar.
Så jag har verkligen grundat för inlämningsuppgiften 1C.
Min nystart har inneburit att jag bekantat mig med flickr och delade videofilmer på youtube. Det senare har jag inte praktiserat ännu, inväntar återigen nyttotillfället. Det är egentligen det som är den springande punkten hela tiden och som gör mig trögflytande i mina aktiviteter i kursen. Jag har svårt att prova innan jag ser användningen eller nyttan som jag gillar så mycket. Det är inte tekniken utan innehållet som är det viktiga. Det innebär inte att jag inte kommer att ha användning för både det ena eller andra så småningom, men att göra för att det ska göras är svårt.
Det bästa med det är att jag får känna på hur mina elever kan känna och tänka allt emellanåt. Hjälp!
Att lägga upp en bild på flickr var hittills mest ett grunnande på vad det skulle vara bra för. Så följduppgiften om jag kan se användningsområden är; nej. Inget som ersätter det jag arbetar med nu. Och jag arbetar mycket med bilder och deras betydelse med mina elever. Vi utgår från- och arbetar i - vår lärplattform Fronter. Det skulle vara av utrymmesmässiga skäl som vi skulle välja till en ytterligare plattform.
En superbra tjänst är moderskeppet som jag använder till att lägga grunden till hur man hanterar bilder så att de får det uttryck man vill förmedla. Eleverna får en annan pedagogisk röst och det är titta - göra hela vägen. De tycker det är kanon.
Det jag ska göra i veckan är att fråga mina elever hur de gör med sina bilder och hur de tycker att vi skulle kunna arbeta med flickr. De är ju fräschare i huvudet på det viset. Och långt ifrån 50-talet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag håller med dig om att det är viktigt att se nyttan av alla de nya medier som vi blir presenterade för. Din idé att presentera det för eleverna tyckar jag verkar vara ett utmärkt sätt att starta.
SvaraRadera