...skulle man ha i övermått nu! Det finns ju så mycket roligt och bra att titta och lyssna på via nätet och den här kursen. I går såg jag på Kristina Alexanderssons föreläsning om sociala medier, upphovsrätt, förhållnigssätt till elevernas aktivitet på nätet osv.
Det att låta eleverna mötas via en blogg och synliggöra sina kunskaper och ta del av varandras resonemang är outstanding. Det ska jag verkligen arbeta vidare med.
Jag lät mina elever använda forumet på Fronter, vår webbaserade lärplattform, när de skulle göra individuella val till sina filmanalyser. Bara det tyckte de var jättekul och bra för då kunde det bli en bättre spridning av filmer.
När de var klara med sina författarpresentationer i Powerpoint, som de redovisade åt varandra inför klassen, ville de ha tillgång till samtligas i en mapp på Fronter eftersom de efter redovisningarna såg så många fördelar med att ta till vara varandras både bra och mindre bra lösningar på uppgiften och ville titta igen på egen hand. Då blir man som lärare glad! Och då är tekniken ett så gott hjälpmedel!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Ingela! Jag fastnade för det du tar upp om möjligheterna med Fronter. Intressant att arbeta med filmanalyser via Lärplattformen. Vi har också Fronterpå vår skola. Dessvärre har vi inte i mitt arbetslag kommit så långt med själva undervisningen via Fronter, men jag ser fram emot att bli mer aktiv. Jag ser fram emot att skapa portfolio för varje elev. Idag blir det dokumentation och ämnesmappar med LPP m.m. Vi håller just nu på att tillammans utforma vårt hemrum på Fronter. Många förslag dyker upp hos eleverna.
SvaraRaderaDet märks att eleverna vill visa upp det de skapat. De vill ha respons och feedback. Jag tror vi underskattar vikten av att publicera.
Det är viktigt att se möjligheter i den teknik och i de program som finns tillgängliga. Gnället om det senaste eller bästa får inte stoppa arbetet.
Mvh Maria